In een wereld vol media klikken, liken, kijken, delen en zoeken we er op los. Kennis, ideeën en indringende beelden van over de hele wereld zijn slechts één klik van ons verwijderd. Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed? Dat is het thema van de Week van de Mediawijsheid die in de week van 18 t/m 25 november wordt georganiseerd.
In de stortvloed van informatie die ons omringt, is het lastiger geworden om het onderscheid tussen feit en fake te kunnen maken. Sociale media, kranten, tv, online gemeenschappen en filters oefenen bovendien grote invloed uit op hoe wij onszelf, de ander of de wereld zien.
Begrijpen we nog voldoende hoe de informatie en beelden die ons bereiken tot stand komen? Waar ligt de grens tussen propaganda en nieuws? Wat doet een overvloed aan beelden en informatie met onze emoties? Waar ligt de verantwoordelijkheid van journalisten en mediamakers bij het creëren van content? En wat sturen we zelf de wereld in?
Technologische ontwikkelingen zoals virtual reality maken belevingen nog intenser. Weten hoe je beelden moet interpreteren wordt hierdoor steeds belangrijker. En wat zijn de gevolgen van dit soort nieuwe technologieën die grote invloed hebben op emoties als empathie, afgunst, blijdschap en woede?
In de Week van de Mediawijsheid staat met het thema ‘Feit, Fake of Filter’ centraal hoe beïnvloeding werkt in onze wereld vol media. Tijdens deze week wordt stilgestaan bij hoe beïnvloeding werkt in onze wereld vol media.
Over de Week van de Mediawijsheid
Media spelen een steeds centralere rol in ons leven. Dit biedt talloze nieuwe mogelijkheden maar om deze ten volle te kunnen benutten, kunnen kinderen alle hulp gebruiken van opvoeders, leerkrachten en professionele mediamakers. De Week van de Mediawijsheid vraagt daarom jaarlijks aandacht voor het belang van mediawijsheid voor kinderen en jongeren vanaf 6 t/m 18 jaar.
Bron: Week van de Mediawijsheid
Volg ons!